Game principes aan de Wijnhaven

Robbert van der Pluijm is een bevlogen onderwijsvernieuwer. Laatst sprak ik met hem over zijn plannen en de waarde van ervarend leren. Gamification van het onderwijs zou hier wel eens een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.  Onderstaand een blog van Robbert over gamification en onderwijsvernieuwing. Een verslag van een experiment. Een showcase waarop direct verder te bouwen valt. Geen dikke beleidsplannen, maar experimenterend de toekomst verkennen. Ik beveel het u van harte aan! 

Robbert van der Pluijm >>             Onlangs kreeg ik de uitgelezen mogelijkheid om binnen het team Mediatechnologie van de Hogeschool Rotterdam aan de slag te gaan met het toepassen van game principes in het onderwijs. Hoe zoiets tot stand komt? Je bent al contact met de hogeschool via de applied game Enterprise en je vraagt je tijdens een gesprek met een docent hardop af of ze hun kennis over spelontwerp en -mechanieken ook integreren in de wijze waarop ze hun lessen vormgeven. De docent – die tevens de minor Game Design & Development coördineert – zei eigenlijk van niet. Maar ze wilde er wel graag over doorpraten. Dat was goed, maar zoals Hems Zwier (@HemsZwier) van het social innovation lab mij zo treffend meegaf in ons laatste gesprek: “je kunt urenlang ouwehoeren, maar je moet het gewoon doen”. Een week later zei Jeroen Alessie (@Jeroenalessie) van Avans Hogeschool trouwens exact hetzelfde.

Gamification en een individuele opdracht

Enfin, de eerste stap op de locatie Wijnhaven is geschiedenis. Middels het inzetten van de principes van ‘achievements’, ‘levels’ met ingebouwde ‘countdown’ en uiteindelijk het sociale component waarbij de klas de winnaar van de gouden badge bepaalde, introduceerden we voorzichtig het concept van gamification in de les.